PROGRAM USUWANIA AZBESTU I WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST
DLA KOGO?
Programy usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla gmin i powiatów, usankcjonowane w „Programie Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” (uchwała Nr 122/2009 Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2009 r.), są podstawowym dokumentem prowadzenia właściwej polityki gospodarowania wyrobami zawierających azbest na poziomie lokalnym.
CO OBEJMUJE OPRACOWANIE?
Diagnoza stanu powinna prezentować aktualny stan w zakresie gospodarowania wyrobami zawierającymi azbest na obszarze gminy/powiatu.
Należy wyznaczyć ograniczoną liczbę (1-4) celów strategicznych, na których będzie się skupiało wsparcie. Cele operacyjne mają stanowić uszczegółowienie celów strategicznych. W odniesieniu do celów operacyjnych należy podać propozycje zadań / działań, które są niezbędne dla ich realizacji. Kierunki zadań / działań mają stanowić podstawę i uzasadnienie do umieszczenia zadań w harmonogramie realizacji celów i zadań programu. Szczególną uwagę należy zwrócić na kwantyfikowalność (możliwość mierzenia) celów za pomocą wskaźników.
Program powinien zawierać dane dotyczące rodzaju, stanu i ilości wyrobów zawierających azbest oraz miejsc występowania wyrobów zawierających azbest na obszarze gminy/powiatu. Dane należy przygotować w oparciu aktualną inwentaryzację wyrobów zawierających azbest.
Program powinien zawierać dokładne dane dotyczące etapów wdrażania wraz z określeniem ich harmonogramu czasowego, instytucji i podmiotów odpowiedzialnych za wdrażanie poszczególnych zadań, szacunkowych kosztów wdrożenia zadań i źródeł ich finansowania.
Należy podać szacunkowe koszty realizacji zadań w programie, w szczególności uwzględniające demontaż, transport oraz unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest.
Należy podać skąd będzie pochodziło finansowanie zadań. W jakim stopniu zadania będą finansowane ze środków własnych gminy/powiatu, budżetu państwa (fundusze celowe), środków UE, środków prywatnych, innych.
Zapisy programu gminy/powiatu być:
- zgodne z przepisami prawnymi dotyczącymi postępowania z wyrobami i odpadami zawierającymi azbest – ustawia z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. 2004 nr 3 poz. 20, ze zm.) wraz z właściwymi przepisami wykonawczymi,
- spójne ze strategicznymi kierunkami wyznaczonymi w krajowych, regionalnych i lokalnych programach lub strategiach w zakresie ochrony środowiska i gospodarki odpadami.
Mając na uwadze konieczność zwiększenia efektywności usuwania wyrobów i odpadów zawierających azbest odpowiednią wagę należy przyłożyć do właściwego zorganizowania i funkcjonowania systemu zarządzania programem. Należy opisać:
- jakie jednostki będą realizowały zapisy programu (główne instytucje i podmioty) i w jakim zakresie gmina/powiat będą miały wpływ na te jednostki,
- czy samorząd przewiduje wprowadzenie mechanizmu koordynacyjnego, a jeśli tak to jakiego (np. powołanie grupy sterującej z udziałem partnerów publicznych, społecznych i gospodarczych, pomoc dla instytucji pozarządowych, informowanie o możliwościach uzyskania dofinansowania, itp.).
Monitorowanie jest procesem ciągłego gromadzenia danych, które następnie są analizowane i stanowią podstawę do ewentualnych zmian i korekt programu. Należy opisać system, w jakim dane będą gromadzone, przetwarzane i udostępniane, m.in.:
- podmioty odpowiedzialne za monitoring (najczęściej będzie to wyznaczona komórka w urzędzie gminy/powiatu),
- sposoby inicjowania współpracy pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym i organizacjami pozarządowymi w celu pozyskiwania danych potrzebnych do monitorowania,
- zestaw wskaźników mierzących cele (główny, szczegółowe i operacyjne),
- sposób zbierania danych do wskaźników (od jednostek realizujących projekty, ze statystyki publicznej),
- sposoby i częstotliwość przedstawiania wyników monitoringu,
- zasady aktualizacji programu.
Każdemu celowi powinien odpowiadać zestaw 2-3 wskaźników, dzięki którym możliwe będzie stwierdzenie, czy i w jakim stopniu program jest realizowany.
CO NAS WYRÓŻNIA?
- nie wykonujemy opracowań wg szablonu, kładziemy nacisk na badania terenowe i kameralne, pozwalające zgromadzić komplet danych źródłowych, niezbędnych do rzetelnego wykonania opracowania,
- oferujemy możliwość przedstawienia opracowania na zebraniach, konsultacjach, itp.,
- udzielamy zniżek na inne usługi
OFERTA
DECYZJE / POZWOLENIA
- decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach – karta informacyjna przedsięwzięcia
- decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach – raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko
- pozwolenie zintegrowane
- pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza / zgłoszenie z uwagi na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza
- pozwolenie na wytwarzanie odpadów
- zezwolenie na zbieranie odpadów
- zezwolenie na przetwarzanie odpadów
- pozwolenie wodnoprawne na szczególne korzystanie z wód – operat wodnoprawny
- pozwolenie wodnoprawne na wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych, będących własnością innych podmiotów, ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego – operat wodnoprawny
OUTSOURCING / DORADZTWO
KONSULTACJE I SZKOLENIA