Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/users/eco-assist/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 1975

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/users/eco-assist/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 1979

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/users/eco-assist/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 2755
program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest – eco-assist

PROGRAM USUWANIA AZBESTU I WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST

DLA KOGO?

Programy usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla gmin i powiatów, usankcjonowane w „Programie Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” (uchwała Nr 122/2009 Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2009 r.), są podstawowym dokumentem prowadzenia właściwej polityki gospodarowania wyrobami zawierających azbest na poziomie lokalnym.

CO OBEJMUJE OPRACOWANIE?

Diagnoza stanu powinna prezentować aktualny stan w zakresie gospodarowania wyrobami zawierającymi azbest na obszarze gminy/powiatu.

Należy wyznaczyć ograniczoną liczbę (1-4) celów strategicznych, na których będzie się skupiało wsparcie. Cele operacyjne mają stanowić uszczegółowienie celów strategicznych. W odniesieniu do celów operacyjnych należy podać propozycje zadań / działań, które są niezbędne dla ich realizacji. Kierunki zadań / działań mają stanowić podstawę i uzasadnienie do umieszczenia zadań w harmonogramie realizacji celów i zadań programu. Szczególną uwagę należy zwrócić na kwantyfikowalność (możliwość mierzenia) celów za pomocą wskaźników.

Program powinien zawierać dane dotyczące rodzaju, stanu i ilości wyrobów zawierających azbest oraz miejsc występowania wyrobów zawierających azbest na obszarze gminy/powiatu. Dane należy przygotować w oparciu aktualną inwentaryzację wyrobów zawierających azbest.

Program powinien zawierać dokładne dane dotyczące etapów wdrażania wraz z określeniem ich harmonogramu czasowego, instytucji i podmiotów odpowiedzialnych za wdrażanie poszczególnych zadań, szacunkowych kosztów wdrożenia zadań i źródeł ich finansowania.

Należy podać szacunkowe koszty realizacji zadań w programie, w szczególności uwzględniające demontaż, transport oraz unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest.

Należy podać skąd będzie pochodziło finansowanie zadań. W jakim stopniu zadania będą finansowane ze środków własnych gminy/powiatu, budżetu państwa (fundusze celowe), środków UE, środków prywatnych, innych.

Zapisy programu gminy/powiatu być:

  • zgodne z przepisami prawnymi dotyczącymi postępowania z wyrobami i odpadami zawierającymi azbest – ustawia z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. 2004 nr 3 poz. 20, ze zm.) wraz z właściwymi przepisami wykonawczymi,
  • spójne ze strategicznymi kierunkami wyznaczonymi w krajowych, regionalnych i lokalnych programach lub strategiach w zakresie ochrony środowiska i gospodarki odpadami.

Mając na uwadze konieczność zwiększenia efektywności usuwania wyrobów i odpadów zawierających azbest odpowiednią wagę należy przyłożyć do właściwego zorganizowania i funkcjonowania systemu zarządzania programem. Należy opisać:

  • jakie jednostki będą realizowały zapisy programu (główne instytucje i podmioty) i w jakim zakresie gmina/powiat będą miały wpływ na te jednostki,
  • czy samorząd przewiduje wprowadzenie mechanizmu koordynacyjnego, a jeśli tak to jakiego (np. powołanie grupy sterującej z udziałem partnerów publicznych, społecznych i gospodarczych, pomoc dla instytucji pozarządowych, informowanie o możliwościach uzyskania dofinansowania, itp.).

Monitorowanie jest procesem ciągłego gromadzenia danych, które następnie są analizowane i stanowią podstawę do ewentualnych zmian i korekt programu. Należy opisać system, w jakim dane będą gromadzone, przetwarzane i udostępniane, m.in.:

  • podmioty odpowiedzialne za monitoring (najczęściej będzie to wyznaczona komórka w urzędzie gminy/powiatu),
  • sposoby inicjowania współpracy pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym i organizacjami pozarządowymi w celu pozyskiwania danych potrzebnych do monitorowania,
  • zestaw wskaźników mierzących cele (główny, szczegółowe i operacyjne),
  • sposób zbierania danych do wskaźników (od jednostek realizujących projekty, ze statystyki publicznej),
  • sposoby i częstotliwość przedstawiania wyników monitoringu,
  • zasady aktualizacji programu.

Każdemu celowi powinien odpowiadać zestaw 2-3 wskaźników, dzięki którym możliwe będzie stwierdzenie, czy i w jakim stopniu program jest realizowany.

CO NAS WYRÓŻNIA?

  • nie wykonujemy opracowań wg szablonu, kładziemy nacisk na badania terenowe i kameralne, pozwalające zgromadzić komplet danych źródłowych, niezbędnych do rzetelnego wykonania opracowania,
  • oferujemy możliwość przedstawienia opracowania na zebraniach, konsultacjach, itp.,
  • udzielamy zniżek na inne usługi